De vragen die u stelde

Is dit een na-oorlogse sjako?

Vraag:

Ik heb een tijdje terug een Sjako gekregen van een kennis van mij. Zij wist dat ik spullen uit de 2e WO verzamel. Het probleem alleen is dit: deze Sjako is geen 2e WO en ik zou verder ook niet weten wat het wel is. Ik heb op internet druk gezocht naar foto’s en beschrijvingen. Zo weet ik bijna 100% zeker dat het een Duits model is, pre 1938 of post 1945. De Duitse kleuren op de steel vertrouw ik niet. Die zien er te goed uit. Verder kan ik de herkomst van het wapen voor op de Sjako nergens terugvinden

 

Antwoord:  Aan de foto is te  zien dat het gaat om een naoorlogse Duitse Polizei-Sjako van een agent of onderofficier. De lederen stormband mist, maar is nog wel in de handel verkrijgbaar.

Op de aluminium voorplaat staat het stadswapen en op de kokarde de kleuren van de Bundes Republik Deutschland. Deze sjako’s zijn nog tot in de jaren zeventig, misschien nog jaren tachtig bij de Duitse politie in gebruik geweest.

 

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

link naar legermuseum